Care of Sweden tar stora kliv mot framtiden – från medicintekniskt bolag till koncern
2025-01-13 Företagshändelser

Care of Sweden tar stora kliv mot framtiden – från medicintekniskt bolag till koncern 

Care of Sweden tar nu ett stort steg framåt genom att omvandla verksamheten till en koncern. Företaget, som länge haft visionen att eliminera trycksår, har utvecklat en ny strategi för att expandera globalt och möjliggöra att fler får ta del av deras lösningar. Genom nya fabriker, AI-teknik och en modern försäljningsstrategi positionerar sig Care of Sweden för att möta de växande behoven inom hälso- och sjukvård, med fokus på innovation, tillgänglighet och effektivitet. 

Care of Sweden har sedan starten haft en tydlig vision: en värld utan trycksår. För att fortsätta sin resa mot detta mål, har företaget sedan 2021 förberett sig för en omfattande transformation – omvandlingen till en koncern. 

Ny strategi för tillväxt och utveckling  
Care of Swedens arbete för att förebygga trycksår sträcker sig långt bortom Sveriges gränser. Visionen är global och kräver både tillväxt och teknisk utveckling. 

– “Den ökande demografin ökar efterfrågan på medicintekniska produkter. Detta har legat till grund för företagets nya strategi, som består av tre pelare: effektfullhet, tillgänglighet och internationalisering, säger Karl Bülow, CSO.

Effektiv produktion med ny fabrik
Ett stort steg mot ökad effektfullhet är den nyöppnade fabriken i Lettland. Den toppmoderna anläggningen kompletterar den befintliga fabriken i Tranemo och erbjuder betydligt bättre produktionskapacitet samt förbättrade arbetsmiljöer.   

– “Effektiviteten har ökat avsevärt, och vi kan nu hantera en större efterfrågan på våra produkter, säger Karl Bülow.

AI underlättar och tillgängliggör produkter
En ökad mängd äldre innebär en ökad andel individer med risk för trycksår, samtidigt har vårdpersonal blivit ett bristyrke så fler behöver arbeta med omvårdnad och färre med medicinteknik. För att möta den ökande efterfrågan på enkelhet och användarvänlighet inom vården har Care of Sweden sedan fler år utvecklat en AI-plattform som gör deras produkter både enklare att använda samtidigt som de bidrar till att effektivisera resurser inom vården. Denna AI-styrda teknik frigör vårdpersonal från tekniska uppgifter, vilket gör det möjligt för dem att fokusera mer på patientvård.  

Plattformen kan nu frigöra vårdpersonalen att vårda patienter istället för att mixtra med teknisk utrustning. Den nya plattformen gör det till och med så enkelt att produkterna kan användas i hemmen, utan närvaro av utbildad vårdpersonal, vilket är ett viktigt steg för att avlasta vårdpersonalen, förklarar Karl Bülow.

Global expansion och modern försäljning
Den tredje delen av strategin handlar om internationalisering. Med en effektiv produktion och användarvänliga produkter är nästa steg att nå ut till nya marknader. Traditionella säljkanaler räcker inte längre, och Care of Sweden har därför utvecklat en ny försäljningsmodell inspirerad av moderna marketplace-koncept.   

Vi transformerar vår försäljning och implementerar direct sales på marknader som är redo för våra produkter och där vi inte har etablerad distribution, säger Amar Demirovic, marknadsanalytiker.

Genom denna strategi kommer företaget att växa organiskt både direkt och med etablerade samarbetspartners. 

Nya organisatoriska strukturer
Som en del av konverteringen till koncern har Care of Sweden också förändrat sin organisationsstruktur. Med ett huvudkontor i Tranemo och produktion i Lettland skapar man en flexibel och kostnadseffektiv organisation.   

– “Vi ser oss själva som en europeisk aktör där vi centraliserar funktioner till huvudkontoret i Tranemo,” säger Karl Bülow.  

Nyckelpersoner och strategiska samarbeten
För att säkerställa framgång på nya marknader fokuserar företaget på att bygga relationer med nyckelpersoner, såsom forskare och professorer, så kallade Key Opinion Leaders. Ett pågående forskningssamarbete i Spanien är ett exempel på hur dessa samarbeten stärker företagets marknadsinträde.   

– “Genom att etablera förtroende kan vi enklare introducera våra produkter på nya marknader,” säger Amar Demirovic. 

Care of Sweden, som i år firar 25 år, fortsätter att utmana branschen och utvecklar inte bara nya produkter, utan även nya vägar för att uppnå sin vision.