Care of Sweden strävar efter en värld utan trycksår: resan mot målet
Care of Sweden strävar efter att eliminera trycksår genom kontinuerlig innovation och utveckling av sina medicintekniska produkter. Med fokus på att förbättra hälsoekonomi och minska onödigt lidande, har företaget vuxit organiskt och etablerat sig internationellt, samtidigt som de med deras produkter vill bidra till effektivare vård och minskad arbetsbörda för vårdpersonal.
Care of Sweden har en ambitiös vision: att eliminera trycksår. Det är en utmaning som företaget tagit sig an med ett målmedvetet fokus på innovation och utveckling. Deras arbete har sedan starten varit inriktat på att minska onödigt mänskligt lidande och samtidigt förbättra hälsoekonomin för vården. Även om trycksår fortfarande är ett globalt problem, ser Care of Sweden resan mot lösningen som lika viktig som målet – ett arbete som aldrig kommer bli färdigt.
Med sin framgångsrika historia som tillväxtbolag har Care of Sweden blivit uppmärksammat med flera utmärkelser, såsom Superföretag och Gasellföretag, samt Årets Företagare. Men för grundaren och ägaren Magnus Högberg handlar det inte om att samla priser.
– “Vi vill bredda vårt kundunderlag för att kunna hjälpa fler i vår vision att eliminera trycksår,”säger Högberg.
Framsteg med grundade värderingar
Care of Sweden har i över 25 år hållit fast vid sina grundvärderingar: att förbättra individers livskvalitet genom att minska onödigt lidande. Företaget har sett hur deras produkter förbättrar individers sömn och komfort, vilket i förlängningen leder till bättre vårdresultat.
– “Vi vet att de som använder våra produkter får bra resultat,” konstaterar Högberg.
Även om det kanske är omöjligt att helt eliminera trycksår, fortsätter Care of Sweden att sträva efter att komma så nära målet som möjligt, utan att tumma på sina värderingar.
Ständig produktutveckling
Redan från start bestämde sig Care of Sweden för att utveckla egna produkter, och det är en strategi som lett till en ständigt växande produktportfölj. Bland deras innovationer finns madrasser i både skum-och luftsegmentet och utvecklingen pågår fortfarande.
– “Det finns alltid nya vägar att fortsätta utvecklas,” säger Högberg.
Företaget strävar också efter att underlätta för vårdpersonal genom att designa autonoma system som kräver minimal hantering och underhåll, så att personalen kan fokusera på patientvård snarare än på teknisk utrustning.
Organisk tillväxt och global expansion
Care of Sweden har i huvudsak växt organiskt och planerar att fortsätta på den vägen. Med stark närvaro på marknader som Norden, Australien och Nya Zeeland, expanderar företaget nu till andra delar av världen, med ett nytt säljkontor i Singapore och en fabrik i Lettland för att möta ökad efterfrågan. Trots att företaget tidigare har förvärvat några mindre bolag, är planen att fortsatt växa självständigt och bibehålla sin starka organiska tillväxt.
Vården och individen i fokus
Det som driver Care of Sweden är den hälsoekonomiska aspekten. Genom sina produkter har de inte bara bidragit till minskat mänskligt lidande, utan även till betydande besparingar inom vården. Deras lösningar hjälper till att effektivisera vården, minska belastningen på personalen och gör att hälso-och sjukvårdens resurser kan användas mer kostnadseffektivt.
– “Vår ambition är att fortsätta eliminera trycksår, inte bara i Sverige och Europa,” säger Magnus Högberg, som ser en framtid där Care of Swedens produkter kan göra skillnad på global nivå.
Care of Swedens resa har bara börjat, och företaget fortsätter att flytta fram positionerna – med oförändrad passion för att förbättra livskvaliteten för individer världen över.