Om rollen
Som Strategic Sourcing Manager på Care of Sweden kommer du att ansvara för strategiskt inköpsarbete för företagets samtliga produktionsenheter. Rollen inkluderar ansvar för att säkerställa kostnadseffektivitet, hållbarhet och kvalitet i vår leverantörsportfölj och därmed stärka vår konkurrenskraft.
Samarbete och drivkraft att lyckas tillsammans med både leverantörer och kollegor är centralt för rollen. Därför är det viktigt att du har erfarenhet av att utveckla relationer och leda inköpsarbete tillsammans med andra funktioner.
Du har inte personalansvar men du är en naturlig informell ledare som på ett framgångsrikt sätt både involverar andra och åstadkommer rätt resultat, även i utmanande situationer. Du är en konstruktiv och nyfiken person som vill förstå företagets strategi, kunder och produktportfölj.
Du arbetar i en dynamisk miljö där du rapporterar till Supply Chain Manager och samarbetar nära kvalitetsavdelningen, produktutvecklingsavdelningen, lager och logistik samt andra funktioner inom organisationen.
Dina ansvarsområden
- Ansvar för att inköpsstrategin beskrivs och utvecklas i linje med företagets mål och ledningens prioriteringar.
- Ansvar för upphandling, leverantörsavtal och för att leverantörsbasen är kostnadseffektiv och har förmåga att leverera i linje med företagets behov.
- Ansvar för proaktiv leverantörsstyrning av miljö-, hållbarhets- och kvalitetsarbete med hjälp av specialistkompetens inom kvalitet och hållbarhet.
- Ansvar för kontinuerlig dialog med leverantörer och för att driva utveckling av affären för att öka företagets konkurrenskraft.
- Ansvar för att aktivt bidra till optimering av värdekedjan från leverantör, till produktion och till slutkund.
- Ansvara för att aktivt bidra till korrekta beslut för tillverka-eller-köpa eller andra signifikanta förändringar i värdekedjan.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- Kandidat- eller masterexamen inom något tekniskt område eller industriell ekonomi
- Minst 5 års erfarenhet av strategiskt inköpsarbete, inklusive upphandlingar och avtalsutformning.
- Gedigen erfarenhet av inköpsarbete för mekaniska produkter, inklusive verktygsbunden tillverkning. Erfarenhet av elektronik, plast eller textil är meriterande.
- Erfarenhet av aktivt inköpsarbete i produktutvecklingsprojekt och av att arbeta i en organisation med både centrala och lokala roller, t.ex. på olika produktionsplatser.
- Grundläggande kunskap om ISO 9001 och ISO 14001. Erfarenhet av ISO 13485 (medicinteknik) är meriterande.
- Erfarenhet av att driva tvärfunktionella projekt och hantera produktändringsprocesser genom värdekedjan.
Om du inte passar in på alla dessa punkter men ändå känner att du har rätt inställning och kompetens för rollen, får du gärna skicka in din ansökan och beskriva varför du tror att du skulle passa.
Personliga egenskaper
Som person har du ett resultatfokus och affärsmässig förståelse. Vidare har du starka förhandlingsfärdigheter och en förmåga att bygga och vidmakthålla goda relationer.
För rollen krävs det att du har en förmåga att arbeta strategiskt och strukturerat och samtidigt kan hantera operativa frågor. Därtill en kommunikativ styrka med en förmåga att sammanfatta och presentera komplex information på ett enkelt sätt och möjliggöra rätt beslut.
Du är opretentiös och fokuserar på att åstadkomma verkliga resultat tillsammans med andra roller och kompetenser, du ser din del i organisationen och helheten.
Du är erfaren men inte inrotad i tidigare strukturer eller förutsättningar och kan ändra ditt angreppssätt beroende på situation och behov.
Du inser vikten av att representera Care of Sweden och vårt varumärke på ett positivt sätt, i linje med våra värderingar: kunskap, omtanke och glädje.